Karate

Karate pähkinänkuoressa on Japanin eteläpuolella sijaitsevalla Okinawalla, alun perin itsepuolustukseen kehitetty taito.

Karate on yksi maailman tunnetuimmista ja suurimmista kamppailulajeista. Teknisesti  karate sisältää kaikki kamppailemisen osa-alueet lyönnit, torjunnat, potkut, heitot, lukot ja myös pienissä määrin ns. mattotekniikkaa. Lajilla on pitkä historia ja siitä on kerrottu enemmän historia osiossa. Vaikka nykyisellään karatesta on kehitetty myös kilpaurheilumuoto, seurassamme karatea harjoitellaan enemminkin perinteisessä mielessä - itsepuolustustaitona ja ennen kaikkea liikunnallisena terveyden lähteenä.

Karatessa on erilaisia ns. tyylisuuntia, jotka ovat aikanaan syntyneet eri opettajien painottaessa hieman eri asioita. Jundokanissa harjoitellaan Goju-ryu -tyylisuuntaa. Se on maailmalla yksi neljästä suurimmasta ja vanhimmasta tyylisuunnista. Sen erityispiirteitä ovat lyhyen etäisyyden tekniikat, joissa pienillä liikeradoilla pyritään tuottamaan maksimaalista voimaa. Myös potkut ovat matalia ja erilaiset tartunnat vastustajaan ovat yleisiä. Näiden ominaisuuksien myötä se ei sovellu erityisen hyvin kilpatekniikaksi, mutta toisaalta se sopii hyvin nykypäivän itsepuolustukseen. Monet lajit, joissa on korkeita venyvyyttä vaativia potkuja ym. sopivat käytännössä vain nuorille harrastajille. Goju-ryu karate on kehitetty siten, että sitä voi opiskella läpi koko elämän. Mitä harjoitukset käytännössä sisältävät, on selitetty osiossa Harjoittelu.

Katto-organisaatiomme ja linkkinämme Okinawalle on  Okinwaan Goju-ryu Karate-do Kyokai (OGKK), joka  on yksi maailman suurimmista Goju-ryu karaten organisaatioista. Suomessa toimimme OGKK Finlandin alaisuudessa. Olemme myös Suomen Karateliiton jäsen.

Aikuisten karateharjoituksia järjestetään kahdesti viikossa. Ohjauksesta vastaavat Juha-Pekka Sura, Saku Suominen ja Tomi Karlsson.